3. Modern gemeentebeleid

3.1 Belastingverlaging als doel

Team Riemst pleit voor een grondige evaluatie van alle belastingvormen en retributies. Voor ons kan er geen sprake zijn van een verhoging van de lokale basisbelastingen, zoals de Aanvullende Personenbelasting (APB) of de opcentiemen op de onroerende voorheffing (OV). Meer nog, het is de absolute ambitie van Team Riemst om de lasten te laten dalen in onze gemeente.

 

Om de begrotingen op orde te krijgen zonder de belastingen te verhogen moet de gemeente een kerntakendebat voeren. Door een degelijk kerntakendebat te houden, moet de gemeente erin slagen haar personeels- en werkingskosten in de komende jaren te beheersen. Een nieuw gemeentehuis is voor Team Riemst bijvoorbeeld geen prioriteit, stadsontwikkeling in Riemst evenmin. Door zo veel mogelijk ondernemers in Riemst de kans te bieden hun bedrijf uit te bouwen, verhogen de inkomsten van de gemeente.


Team Riemst betreurt dat in Riemst vooral nadruk wordt gelegd op het creëren en invullen van hogere functies bij het gemeentepersoneel. Dit staat een evenwichtig personeelsbeleid in de weg en verhoogt de druk op het gemeentelijke budget. We gaan voor een menselijk personeelsbeleid binnen onze administratie. We bieden ook kansen aan mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt, eventueel via daartoe bestemde sociale programma’s.


Voor Team Riemst is een gemeente vooral een klantvriendelijke gemeente, zowel naar burgers als bedrijven toe. We zijn kritisch over hoe het openbaar domein en onze kerkhoven er bij momenten bijliggen, alsook voor de diensten die geleverd worden via externe firma’s. We zijn vragende partij voor een doorlichting en bijsturing van deze aanpak.

3.2 Aandacht voor alle dorpen

Team Riemst gaat resoluut voor de leefbaarheid van onze dorpen en niet voor een kunstmatig centrum. We gaan ook voor gespreide investeringen in alle deelgemeenten. In plaats van megaprojecten, zoals een nieuw en duur gemeentehuis, wil Team Riemst aandacht voor investeringen in alle dorpen, zoals bvb. verkeersveilige buurten, verfraaiing, beter onderhoud en investeringen in jeugd, sport, cultuur en ontmoeting.

3.3 Een mobiel loket

Team Riemst gaat voor een eigentijdse decentrale dienstverlening kort bij de burger die bijdraagt aan de leefbaarheid van de dorpen en een modern plattelandsbeleid. Daarbij denken we aan de bereikbaarheid van de gemeentelijke diensten voor iedereen binnen de gemeente, zeker voor de minder-mobiele medeburgers. Zo’n decentraal loket kan regelmatig op vaste tijdstippen deelgemeenten aandoen met een eerstelijnsaanbod dat gaat van het afleveren van documenten, het helpen bij invullen van paperassen, tot het ontlenen van boeken uit de bib. Het is een principe dat  met succes wordt toegepast in verschillende uitgestrekte gemeenten. Zo engageren we ons om voor elke Riemstenaar een gelijkwaardige dienstverlening te bieden. De afstand tussen bestuur en burger verkleint zo letterlijk.

Kortom, wij willen leefbare, veilige en aantrekkelijke kernen met onderwijs en kwalitatieve diensten in de nabije omgeving.