10. Een sterk onderwijs

Het onderwijs is een sleutelfactor in onze maatschappij. Het is in het onderwijs dat jonge mensen de eerste stappen van hun carrière zetten, die vaak bepalend zijn voor de rest van hun leven. Onderwijs is dan ook meer dan een loutere kennisoverdracht. Voor Team Riemst is het de sleutel tot sociale mobiliteit. Zonder kansen op sociale mobiliteit, geen rechtvaardige samenleving.

10.1 De dorpsschool

Dit komt volgens ons het best aan bod in een dorpsschool waar de leerkrachten de kinderen volgen vanaf het begin van hun schoolloopbaan. Kwalitatieve infrastructuur is daarbij een belangrijk element. Ook de voor- en naschoolse opvang is een prioriteit voor Team Riemst. De naschoolse opvang kan, door de opname van sportactiviteiten in het programma, een sterk aanvoerkanaal voor sportverenigingen worden.

 

Team Riemst wil ook inspraak van de ouders in het onderwijs. Goed onderwijs stelt het lokale schoolgebeuren, waarin democratische principes en een open geest de drijvende kracht vormen, centraal. Goede leerkrachten zijn dan ook een must voor kwalitatief onderwijs. Leerkrachten moeten de kans krijgen zich bij te scholen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op hun steeds complexer en omvangrijker wordend takenpakket.

10.2 Gezond eten en drinken op school

We willen waar dat kan warme maaltijden op school aanbieden in samenwerking met Riemsterse landbouwers. Dit is in de eerste plaats een sociale maatregel want die verzekert dat leerlingen een gezonde maaltijd kunnen nuttigen elke dag. Soep op school kan een goede eerste stap zijn. De implementatie en haalbaarheid wordt besproken met de schoolgemeenschappen. Er kan gezocht worden naar synergieën met de tarieven en leveringen van dorpsrestaurants.

10.3 Herinneringseducatie

We streven ernaar om jongeren meer te betrekken bij het verleden van onze gemeente. Het is immers in onze onmiddellijke omgeving dat de Tweede Wereldoorlog begon voor België. De nieuwe generaties Riemstenaren moeten hun verleden kennen en overdragen.

 

Net zo belangrijk is het in contact brengen van onze leerlingen met de betekenis van de Wereldvredesvlam aan de brug in Vroenhoven. We richten een werkgroep op met mensen uit verschillende achtergronden die bepaalt hoe we deze doelstellingen kunnen verzoenen in een omvattend leerpakket voor onze leerlingen.


In onze gemeente zullen op voorstel van ons ‘struikelstenen’ geplaatst worden in stoepen op locaties waar ooit een slachtoffer van het nazisme woonde, denk aan weggevoerden of vermoorde verzetsstrijders. We willen deze herinnering op die manier levend houden en waarschuwen voor de uitwassen van extremisme. We betrekken onze jeugd in dit project