8. Mobiliteit

Mobiliteit roept veel emotie op. We bewegen ons allemaal en willen we allemaal mobiel zijn op een kleine oppervlakte. Het wegennet raakt steeds meer overbelast, filevorming neemt toe en tegelijkertijd stijgen de eisen voor gezondere lucht en verkeersveiligheid. Kortom, de druk op mobiliteit vergroot dagelijks.

8.1 Kinderen in het verkeer

Team Riemst wilt in de buurt van jeugdsites en in de buurt van scholen een zone 30 invoeren. In heel wat deelgemeenten kan de situatie aan de schoolpoort beter. Door een tekort aan parkeerplaatsen parkeren ouders hun auto op voetpaden, waardoor de kinderen (soms met, maar ook zonder ouders) tussen auto’s door moeten lopen.


Hieraan gekoppeld willen wij dat alle schoolstraten fietsstraten worden. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap: Je mag hier niet harder dan 30 km/u rijden en kinderen die niet op de hoogte zijn van de verkeersregels, mogen niet voorbijgestoken worden. 


Daarnaast willen wij de welbekende fietsexamens van de schoolkinderen behouden en hier extra inzetten op het sensibiliseren van kinderen omtrent fluohesjes. Nog al te vaak rijden we in de avond rond en zien we op het laatste moment nog donker geklede wandelaars of fietsers. Erg onveilig.

8.2 Verkeer binnen de bebouwde kom 

In zowat elk dorp in Riemst zijn er plekken waar de huizen tot op de hoek staan en waar je voorrang moet verlenen. Of gewoon straten waarbij voorrang van rechts verleend moet worden, maar waar je pas op het laatste moment wat ziet. Herderen is er een schoolvoorbeeld van. Wij overwegen dan ook om voorrang van rechts af te schaffen.


Ook zijn er meer verkeersspiegels nodig. Riemst heeft dichtbevolkte deelgemeenten, zoals Val-Meer, waar deze nodig zijn. 


Niet enkel in de schoolstraten, maar ook in de bebouwde kom van Kanne is de verkeerssituatie onveilig. Doordat hier veel fietstoeristen zijn en veel verkeer langs komt, willen wij in bepaalde straten 30 km/u. Dit in overleg met de bewoners. De buurt kent namelijk zijn problemen het beste.


Zwaar verkeer kan geweerd worden op sommige plaatsen in Riemst, met dien verstande dat de lokale landbouwer of ondernemer hier niet het slachtoffer van mag worden.

8.3 Parkeren

De huidige parkeersituatie leidt tot problemen in dorpen, zoals o.a. Vlijtingen, Genoelselderen en Herderen. Op de Sint-Albanusstraat in Vlijtingen staan er zoveel auto’s op straat, dat je hier amper nog kan passeren met een auto,  laat staan met ambulance, landbouwmachine of brandweerwagen.

 

We zijn voorstander van het opkopen van kleine stukken grond om extra parkings in te richten die uitsluitend voor bewoners dienen. Aangezien de parkeerproblematiek uit de hand loopt, moet de gemeente immers extra maatregelen nemen. Op deze nieuwe terreinen moet laadinfrastructuur worden voorzien, net als op de bestaande pleinen. We besteden ook extra aandacht aan voldoende parkeerplekken bij nieuwe bouwontwikkelingen.


Anderzijds kan op sommige plekken een oplossing gevonden worden in een aangepast parkeerreglement. Op de Langstraat in Millen kan bijvoorbeeld van de eerste tot de 15e dag van de maand links geparkeerd worden en van de 16e tot de 31e aan de rechterkant.

8.4 Openbaar vervoer

We onderhouden korte banden met De Lijn om het aanbod voor de Riemstenaren zo goed mogelijk te krijgen. We brengen de lokale noden goed in kaart en volgen deze nauwkeurig op. Op die manier weten we goed wat de eisen zijn die we hogerop op tafel kunnen leggen. En degelijke verbinding met naburige steden als Tongeren en Bilzen is belangrijk, zowel voor schoolgaande jeugd als volwassenen. Ook initiatieven om jeugd bijvoorbeeld naar Pukkelpop te vervoeren steunen we.